Wiele osób pyta jak zrobić i umieścić stronę w internecie? Dla wielu osoób jest to naprawdę problematyczna sprawa i dlatego właśnie w tym krótkim artykule postaram się wyjaśnić cały ten proces krok po kroku.

1. Określ cel stworzenia strony internetowej.

Musisz wiedzieć jaki chcesz osiągnąć cel tworząc lub zlecając stworzenie strony www, jeśli prowadzisz firmę produkcyjną to Twoim celem będzie zapewne stworzenie strony która umożliwi Twoim przyszłym klientom zapoznanie się z produkowanym przez Ciebie asortymentem, lub w przypadku np firm usługowych przedstawienie wachlarza oferowanych przez Twoją firmę usług i możliwość zamówienia ich przez internet. Obecnie trudno sobie wyobrazić łatwiejszy sposób zapoznania się z ofertą danej firmy jak właśnie wchodząc na jej stronę internetową.

2. Grupa docelowa.

Zastanów się do kogo ma być kierowana Twoja strona internetowa, kto ma być odbiorcą Twojej oferty? Czy mają to być młode osoby, czy np dorośli powyżej 40 roku życia. Wszystko to ma znaczenie. Jeśli Twoja strona zostanie przygotowana tak iż nie zainteresuje danej grupy docelowej to utrudni to zapoznanie się z Twoją ofertą. Nie zawsze projekt graficzny który podoba się Tobie spodoba się Twoim klientom, najlepiej kwestię planowania i projekt graficzny powierzyć profesjonalistom.

3. Zasięg działalności oraz dobór odpowiednich słów kluczowych.

Już na początku realizacji strony internetowej powinieneś ustalić jaki będzie zasięg działania Twojej firmy, czy koncertujesz się na lokalnej działalności czy też Twoja oferta skierowana jest np. na całą Polskę, oraz nad doborem słów kluczowych przez które będą w przyszłości wyszukiwać użytkownicy właśnie Twojej firmy w wyszukiwarkach internetowych. Przykładowo - prowadzisz firmę usługową i zajmującą się montowaniem poddaszy na terenie Tarnowa. Z założenia Twoja firma działa tylko w Tarnowie i w najbliższych okolicach a więc nastawiasz się na lokalną promocję firmy. Przykładowe słowa kluczowe to: "montowanie poddaszy Tarnów", "montaż poddasza Tarnów", "renowacja poddasza Tarnów".

4. Realizacja strony internetowej.

Musimy zacząć przede wszystkim od zgromadzenia odpowiednich materiałów do stworzenia witryny, czyli jeśli nasza strona ma posiadać 5 działów - O firmie, Oferta, Galeria, Współpraca, Kontakt - musimy pomyśleć i przygotować treść merytoryczną powyższych działów. Czyli przygotowujemy tekst o naszej firmie, zdjęcia do galerii, logo naszej firmy jeśli już takowe mamy zrobione. Jeśli posiadasz odpowiednie umiejętności i doświadczenie możesz stronę zrobić sam (znajomość kodowania HTML, obsługa programów graficznych do stworzenia szaty graficznej strony internetowej). Uczulam wszystkich w tej kwestii - to, że nasz kuzyn, wujek, ciocia zrobił kiedyś, 5 lat temu na zajęciach w szkole "stronę internetową" i ma opanowane podstawowe kodowanie w HTML'u nie oznacza iż zrobi nam piękną i funkcjonalną stronę internetową która przyciągnie do nas klientów - nie piszę tego złośliwie - efekt jest dokładnie przeciwny, źle wykonana, nieprofesjonalna i mało funkcjonalna strona zrobi nam dokładnie odwrotny efekt - czyli po prostu odstraszy nam klientów. Polecam jednak zainwestować i zlecić stworzenie strony profesjonalistom. Już od 300zł netto będziemy mieli w pełni profesjonalną i nowoczesną stronę. Pamiętajmy o tym iż strona ma być wizytówką naszej firmy w internecie!

5. Serwer i domena

No tak - mamy już przygotowaną stronę internetową - teraz musimy ją umieścić na serwerze tak aby inni mogli ją przeglądać. Tutaj znów mamy dwa wyjścia - możemy znaleźć darmowy serwer i domenę lub wykupić w firmie hostingowej serwer i domenę. Koszty roczne serwerów i domeny nie są obecnie duże już od 100zł netto rocznie możemy mieć profesjonalny hosting dla naszej strony. A dlaczego warto zainwestować? Często darmowe serwery nie oferują nam tyle możliwości co płatne (np brak obsługi PHP, brak baz danych itp.), do tego dochodzą nam przeważnie wyskakujące masy reklam przy ładowaniu się strony, jeśli chodzi o domenę to różnica jest również widoczna gołym okiem - chyba lepiej zainwestować i założyć łatwą do zapamiętania i podyktowania nazwę domeny np. www.mojafirma.pl niż używać darmowej np. www.mojafirma.xzcx.com.pl

6. Promocja strony w internecie

Mamy już stronę, umieściliśmy ją na serwerze, pozostaje nam tylko ją wypromować w internecie tak aby naszą stronę mogło znaleźć jak najwięcej naszych przyszłych klientów. Tutaj znów pojawiają się dwie opcje - płatna lub bezpłatna.

Opcja płatna - możemy zlecić pozycjonowanie naszej strony jak również zlecić kampanię linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google. Da nam to na pewno świetne efekty, zwiększy ruch na naszej stronie co również przełoży się na liczbę zapytań i zamówień. Bezpłatnie we własnym zakresie możemy zadbać o wymianę linków z firmami o podobnej branży lub z naszymi partnerami, możemy również promować naszą stronę dodając ją do wszelkiego rodzaju bezpłatnych katalogów stron tematycznych (przykład - katalog stron seo), dodając ogłoszenia na portalach ogłoszeniowych i udzielając się na forach dyskusyjnych.